co zamiast mleka krowiego

Mleko, czyli kolejny powód wielu sporów dietetyków, wegetarian, wegan i osób zainteresowanych zdrowym odżywianiem. W poniższym wpisie znajdziesz informacje dotyczące jego zdrowych zamienników, które są chętnie wybierane przez wegetarian, wegan czy osoby cierpiące na nietolerancje pokarmowe.

Mleko a zdrowie

Mleko krowie czy roślinne – co wybrać? To temat, który urósł do rangi społecznej dyskusji, angażującej różnorakie środowiska. Dziś jednak coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że mleko pochodzenia zwierzęcego zawiera wapń, który nie jest najlepiej przyswajalny przez ludzki organizm. Dodatkowo jest bardzo częstym źródłem alergii i nietolerancji pokarmowych. Nie należy zatem do zdrowych produktów, jednak warto pamiętać o tym, że każdy organizm jest inny – a zatem u niektórych produkt pochodzenia zwierzęcego może wywoływać negatywne skutki uboczne, a u innych niekoniecznie. Nie zmienia to jednak faktu, że mleka czy, jak wolą nazywać je sceptycy, napoje roślinne są dla nas znacznie korzystniejsze.

Czym jest mleko roślinne?

Potocznie mlekiem roślinnym określa się płyn przypominający mleko pod względem smaku, koloru i konsystencji, uzyskiwany ze składników takich jak migdały, soja czy ryż. Dla odróżnienia od mleka zwierzęcego stosuje się nazwy napój, ekstrakt lub ewentualnie wywar roślinny, wciąż jednak nadal chodzi o ten sam produkt.

Mleko, czy też napój roślinny, nie zawiera laktozy ani cholesterolu, odznacza się także mniejszą kalorycznością w porównaniu do mleka krowiego. Czasem jest sprzedawane z dodatkiem wapnia i żelaza oraz witamin (w szczególności B12 i D). Poszczególn e rodzaje mleka roślinnego różnią się przede wszystkim zawartością białka oraz ilością cukru w zależności od składnika, z którego są wyprodukowane.

Należy pamiętać, że niektóre z nich mogą zawierać śladowe ilości glutenu, który, podobnie zresztą jak soja, jest alergenem i nie dla każdej osoby będzie odpowiedni. Weganie lub wegetarianie powinni także wziąć pod uwagę, że mleka roślinne, nawet bardzo zbliżone składem do mleka krowiego, mimo, że są bardzo cennym źródłem witamin, minerałów i białka, dostarczają tylko część aminokwasów egzogennych, których niedobór powinno się dodatkowo uzupełniać.

rodzaje mleka roślinnego

Mleko roślinne – rodzaje

Napoje roślinne cieszą się coraz większą popularnością – sięgamy po nie zarówno ze względu na indywidualne zmiany w diecie, jak i z czystej ciekawości. Poniżej prezentujemy zestawienie najpopularniejszych napojów roślinnych, czyli mleka sojowego, ryżowego, migdałowego, kokosowego, owsianego i konopnego.

Mleko sojowe

To prawdopodobnie najbardziej popularne mleko roślinne – produkowane jest z ziaren soi bądź też nieodtłuszczonej mąki sojowej. Jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie tolerują laktozy bądź przebywają na dietach roślinnych. Występuje w różnych wersjach smakowych, ale najmniej kaloryczna jest oczywiście wersja niesłodzona. Zestawienie mleka sojowego pod względem kalorii wypada także bardzo korzystnie w porównaniu z tym od krowy.

Mleko ryżowe

To napój powstały na bazie brązowego ryżu, podobnie jak mleko sojowe w wersji niesłodzonej jest produktem niskokalorycznym. Zawiera znikome ilości białka i tłuszczu, ale wyróżnia się dużą ilością węglowodanów. Nie zawiera także cholesterolu i laktozy, ale jest bardzo dobrą alternatywą dla nabiału. Jest także jednym z najbardziej hipoalergicznych produktów spośród wszystkich mlek roślinnych. Sprawdzi się zatem w diecie osób zmagających się z alergiami.

Mleko migdałowe

Kolejna niskokaloryczna alternatywa dla odpowiednika pochodzenia zwierzęcego. Mleko migdałowe popularnością dorównuje nawet sojowemu. Napój ten powstaje z migdałów i wody, jest zatem produktem w 100% pochodzenia roślinnego. Wyróżnia się subtelnym, delikatnie słodkim smakiem, w którym można wyczuć orzechowe nuty.

Mleko kokosowe

Wytwarzane prosto z miąższu orzecha kokosowego, bogate w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Od dawna uwielbiane jest przez mieszkańców krajów azjatyckich. Niska kaloryczność i wyjątkowy, delikatny kokosowy posmak tego mleka znalazł sobie spore grono zwolenników.

Mleko owsiane

Neutralny smak, biały kolor i konsystencja zbliżona do krowiego odpowienika – o czym mowa? Oczywiście o mleku owsianym powstającym dzięki ziarnom owsa. Nie posiada charakterystycznego aromatu ani smaku – jest określane jako najbardziej neutralne ze wszystkich napojów roślinnych. Zawiera spore ilości błonnika rozpuszczalnego, czym wyprzedza pozostałych kandydatów. Podobnie jak pozostałe napoje prezentowane w tym zestawieniu nie zawiera laktozy i innych białek mlecznych, które często powodują alergie. Ze względu na stosunkowo wysoką ilość węglowodanów mleko owsiane nie jest jednak polecane osobom z insulinoopornością czy cukrzycą.

Mleko konopne

Najmniej popularny produkt z całego zestawienia, ale zdecydowanie warty uwagi. Wytwarzane jest z nasion orzechów, które wcześniej były przekwitłymi kwiatostanami konopi. Nasiona łączy się z wodą i poddaje procesowi miksowania, a następnie dodatkowej filtracji. Mleko konopne to produkt całkowicie wegański. Jest także dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz białka, będąc przy tym produktem niskokalorycznym oraz bogatym w minerały i witaminy.

Które mleko roślinne jest najzdrowsze?

Po dość wyczerpującej lekturze dotyczącej roślinnych zamienników mleka z pewnością zastanawiasz się, który produkt wybrać. Cóż, nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Pierwszym i najważniejszym kryterium przy wyborze alternatywy dla mleka zwierzęcego powinien być rodzaj Twojej diety i określenie zapotrzebowania na konkretne składniki odżywcze. W razie jakichkolwiek wątpliwości zalecamy kontakt z dietetykiem. Powodzenia!


Zobacz także: