zamienniki cukru

Jeżeli chciałeś zrezygnować z tradycyjnego białego cukru, ale nigdy nie miałeś w sobie dość mobilizacji – może to ten czas? Zadbaj o swoje zdrowie – w końcu Twoje ciało to Twoja świątynia! Poniżej znajdziesz najpopularniejsze zamienniki cukru, zapraszamy do czytania!

Cukier a zdrowie – wpływ cukru na organizm

Cukier w ostatnim czasie jest wskazywany przez wielu dietetyków i specjalistów od zdrowego odżywiania jako jeden z najniebezpieczniejszych produktów, który znajduje się w codziennej diecie większości osób na całym świecie. Można go bowiem znaleźć niemal wszędzie – nawet w produktach, które na pierwszy rzut oka nie przywodzą na myśl dużych ilości cukru. Przetworzone zupy, soki, musli, ketchup czy jogurty owocowe – to tylko niektóre z nich.

Jaki wpływ na nasz organizm ma cukier? Odpowiedź jest oczywista – niezbyt dobry. Spożywanie cukru wiąże się bowiem z dostarczaniem organizmowi dodatkowych kalorii, które bardzo często przekładają się na wzrost masy ciała. To, jak doskonale wiemy, może prowadzić nie tylko do otyłości, ale w konsekwencji do wielu poważnych, przewlekłych chorób, w tym chorób serca.

Zdrowe zamienniki cukru

Na szczęście w dzisiejszym świecie na rynku dostępny jest szereg produktów, które stanowią zdrowszy zamiennik tradycyjnego białego cukru. Występują w formie proszku, granulek lub syropu, a każdy z nich charakteryzuje się innym smakiem i aromatem. Jesteśmy przekonani, że każdy z Was znajdzie słodzik idealny dla siebie, dlatego też przygotowaliśmy dla Was krótkie podsumowanie najczęściej wybieranych alternatyw dla cukru. Oto one!


Gotowe do kupienia zamienniki znajdziesz w "Polecanych produktach" na dole wpisu - kliknij, aby przejść »


Stewia

Na terenach Ameryki Południowej już od dawna wykorzystywana jako naturalny słodzik, a do europejskiej części świata zawitała stosunkowo niedawno. Dostępna jest w dwóch wersjach, czyli w postaci suszonych liści oraz w wersji sproszkowanej. Będzie świetnym wyborem dla osób, którym zależy na niskiej kaloryczności, bowiem stewia charakteryzuje się niemal zerowym indeksem glikemicznym.

Miód

Doskonałe źródło witamin z grupy B, witaminy C i witaminy A – mowa oczywiście o miodzie, który przez wiele osób jest definiowany jako zdrowszy zamiennik cukru. Rzeczywiście – wygrywa zdecydowaną przewagą pod względem składników odżywczych, jednak jest przy tym wysokokaloryczny. Można go więc stosować, ale z umiarem.

Ksylitol

Ksylitol to reprezentant alkoholi cukrowych, czyli substancji słodzących, które naturalnie występują w owocach i warzywach. Określany jest także mianem cukru brzozowego. Pod względem smakowym nie ustępuje zwykłemu cukrowi. Jeżeli chodzi o kaloryczność, cukier brzozowy zawiera ok. 40% mniej kalorii niż tradycyjny. Dzienne spożywanie ksylitolu nie powinno przekraczać jednak 15 gramów.

Melasa

Alternatywa, która może być wytwarzana z buraków cukrowych, trzciny cukrowej oraz karobu. Melasa jest swego rodzaju produktem ubocznym powstającym przy wytwarzaniu cukru – pozostaje po wykrystalizowaniu się z sacharozy. Melasa występuje pod postacią czarnego, dość gęstego syropu, który charakteryzuje się niską zawartością cukru przy stosunkowo dużej ilości składników odżywczych, takich jak minerały i witaminy.

Syrop klonowy

Kanadyjskie Płynne Złoto, czyli syrop klonowy, to następny produkt na naszej liście zdrowych zamienników cukru. Pozyskiwany z kilkudziesięcioletnich klonów stał się w krótkim czasie popularny na całym świecie. Procentowa ilość cukru w syropach klonowych zazwyczaj nie przekracza 3 procent. Z pewnością większość z Was kojarzy syrop klonowy przede wszystkim z filmowych scen, w których to polewano naleśniki grubą warstwą tego gęstego sosu. Syrop ten świetnie sprawdzi się także do tradycyjnego słodzenia koktajli czy ciepłych napojów, a jego ciemniejsze wersje będą idealne jako marynata do mięs.

Syrop daktylowy

Syrop daktylowy to ostatni zamiennik cukru, który opisujemy w ramach tego zestawienia. Pozyskuje się go z miąższu świeżych owoców palmy daktylowej – stąd charakterystyczna gęsta konsystencja i brązowy kolor. Syrop ten jest niezwykle słodki i aromatyczny, dlatego też często wykorzystuje się go jako element domowych wypieków. Z całą pewnością stanowi lepszą alternatywę dla cukru, jednak nie będzie dobrym wyborem dla diabetyków – nie zawiera bowiem błonnika pokarmowego i tym samym powoduje, że cukry są dość szybko przyswajane przez organizm.

Naturalnych zamienników cukru jest naprawdę wiele. Co ważne, pozwalają one na stworzenie odpowiednio zbilansowanej diety dostosowanej do indywidualnych potrzeb. Niezależnie od tego, jakimi powodami kierujesz się przy ograniczaniu spożywania “białej śmierci” cukru, współczesny rynek zdrowej żywności zaoferuje Ci odpowiednie rozwiązanie!


Zobacz także: