Nasiona Chia (Salvia hispanica) to składnik, który wspomoże Cię w walce z nadwagą i zbędnym tłuszczem w okolicy brzucha. 

Nasiona Chia i ich wpływ na dietę

Ziarenka te, będące tzw. pseudozbożem, są bardzo pożywne, zawierają dużo białka, błonnika oraz cennych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są bogate w witaminy: A, B17, tiaminę, niacynę oraz minerały:

  • magnez,
  • miedź,
  • cynk,
  • żelazo,
  • mangan,
  • fosfor,
  • selen
  • wapń.

Jednak czy nasiona chia odchudzają? Z pewnością ich spożycie nie zastąpi umiarkowanej diety i aktywnego trybu życia, ale skutecznie wspomagają utratę zbędnych kilogramów i doskonale wpisują się w trend zdrowego odżywiania. Poza tym, szałwia hiszpańska sprzyja zachowaniu zdrowia i smukłej sylwetki, wspomagając redukcję poziomu glukozy we krwi, obniżając poziom złego cholesterolu, redukując ciśnienie krwi i zmniejszając ryzyko chorób serca.

Czy nasiona chia odchudzają i w jaki sposób?

Aby znaleźć odpowiedź na pytanie - czy nasiona chia odchudzają, należy dokładnie przyjrzeć się temu, co kryją w swoim wnętrzu. Redukcji wagi doskonale sprzyja zawarty w chia błonnik, który na długo zapewnia uczucie sytości i zapobiega przejadaniu się. Dwie łyżki stołowe chia to prawie 10g błonnika spożywczego, co pokrywa 40% dziennego zapotrzebowania.

Dieta bogata w błonnik pomaga stracić zbędne kilogramy i wiąże się z redukcją niebezpiecznego tłuszczu trzewnego. Błonnik reguluje pracę jelit i zapobiega obstrukcjom. Nasiona chia są także bogate w pełnowartościowe białko roślinne, będące najbardziej sprzyjającym odchudzaniu składnikiem pokarmowym. Pomaga ono ograniczyć apetyt i wspomaga budowanie masy mięśniowej, zmniejszając zapasy tłuszczu. Dwie łyżki nasion chia zawierają 4,7g białka. Są przy tym bezglutenowe, dzięki czemu mogą je spożywać osoby z celiakią lub nietolerancją glutenu. Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają także kwas alfa-linolowy (ALA) z grupy omega-3, który uważa się za ważny składnik pokarmowy w profilaktyce chorób serca. Wygasza on także stany zapalne w organizmie oraz sprzyja odporności i aktywności fizycznej, tak ważnej podczas redukcji wagi.

Jak stosować nasiona chia w diecie odchudzającej?

Nasiona chia są nie tylko zdrowe, ale także niezwykle wygodne w przyrządzaniu i bardzo łatwo włączyć je do diety. Z uwagi na ich łagodny, neutralny smak sprawdzą się jako dodatek do wielu potraw. Można komponować je z owsianką, smoothies lub nawet wypiekami. Znajdą zastosowanie także jako dodatek do płatków śniadaniowych, jogurtu, potraw warzywnych czy tych zawierających ryż.

Zalecana dawka to 20 g szałwii hiszpańskiej (1,5 łyżki), spożywana dwa razy dziennie. Warto pamiętać, że utrata wagi zależy od wielu czynników, związanych z aktywnością, stylem życia, ogólnym stanem zdrowia itp.

Szałwia hiszpańska to superfood, które może być stosowana przez każdego, bez względu na wiek, płeć czy kondycję fizyczną. Czy nasiona chia odchudzają? Nie są na pewno cudownym środkiem, powodującym natychmiastową redukcję wagi bez wysiłku, ale wprowadzenie ich do diety to łatwa do przeprowadzenia zmiana w nawykach żywieniowych, sprzyjająca zrównoważonej utracie zbędnych kilogramów i zdrowemu stylowi życia.