Odwodnieniem nazywamy stan, w którym naszemu organizmowi nie zostaje dostarczona wystarczająca ilość wody i elektrolitów. Oba te składniki są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Nic dziwnego, skoro przeciętnie ciało człowieka w ok. 50-70% złożone jest z wody. Jakie czynniki wpływają na to, że odwadniamy się wolniej lub szybciej? Jakie skutki może mieć odwodnienie i po czym je rozpoznać? Jakie są najskuteczniejsze sposoby na nawodnienie organizmu? Dziś prezentujemy skondensowany zbiór informacji na temat odwodnienia.

Odwodnienie - objawy i skutki

Odwodnić się jest dość łatwo, bo i przyczyny odwodnienia bywają błahe. Tak naprawdę wystarczy pić niewystarczające ilości płynów, a jeśli dołączą do tego jeszcze inne czynniki, nietrudno o poważne, czasem nawet katastrofalne w skutkach nadwyrężenie swojego zdrowia. Wśród czynników zwiększających szansę na odwodnienie należy na pewno wymienić:

  • wysokie temperatury (choć, wbrew pozorom, zimą również można się odwodnić);
  • wysiłek fizyczny stres ciąża i karmienie piersią wiek (szczególnie narażone są dzieci i osoby starsze);
  • różnego rodzaju diety, np. ze zwiększonym spożyciem błonnika;
  • biegunka;
  • wymioty;
  • duże spożycie produktów moczopędnych (kawa, mocna herbata) lub wysuszających (alkohol, sól kuchenna).

Jak poznać, że naszemu organizmowi brakuje wody?

Pierwszym sygnałem jest uczucie pragnienia, a zwłaszcza suchości w ustach - to znak, że trzeba jak najszybciej uzupełnić płyny. Należy jednak pamiętać, że pragnienie zanika z wiekiem. Im więc jesteśmy starsi, tym rzadziej je odczuwamy, ale jesteśmy także coraz bardziej narażeni na odwodnienie. Musimy zatem przyjmować płyny regularnie, niezależnie od tego, jak często chce nam się pić.

Nawet łagodne odwodnienie (czyli utrata płynów w ilości równej 1-3% masy ciała) może powodować silne bóle głowy, jak również uczucie zmęczenia, senności czy irytację. Zmienia się też stan naszej skóry - jeśli naszemu organizmowi brakuje wody, robi się mniej elastyczna i bardziej sucha. Ponadto zmniejsza się ilość wydzielanego przez nas potu i oddawanego moczu, który staje się dodatkowo ciemniejszy i bardziej gęsty.

Jakie mogą być skutki odwodnienia?

Jeżeli nie dostarczymy organizmowi płynów wystarczająco szybko, poza wymienionymi objawami mogą pojawić się poważniejsze skutki, m.in.:

  • gorączka,
  • przyspieszone bicie serca,
  • zmniejszenie napięcia gałek ocznych,
  • spadek ciśnienia tętniczego,
  • drgawki,
  • utrata przytomności.

Witaminy i minerały >>

Nawodnienie organizmu - 5 sposobów

1. Woda

Chyba dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że picie wody jest najszerzej dostępną, a jednocześnie skuteczną metodą zapobiegania odwodnieniu. Zwykle można spotkać się z zaleceniem dostarczenia organizmowi ok. 2-2,5 litra płynów dziennie (sukcesywnie, nie naraz w dużych ilościach), jednak zależy to od różnych czynników: płci, wieku, warunków pogodowych, stanu zdrowia i wielu innych. Dobrze jest więc wsłuchać się w swoje ciało, obserwować samopoczucie i dopasować spożycie wody do naszych indywidualnych potrzeb.

2. Owoce i warzywa

Niektóre warzywa i owoce składają się nawet w ponad 90% z wody i są doskonałym źródłem płynów (a przy okazji witamin) dla naszego organizmu. Do tej grupy zaliczają się m.in.: arbuz, winogrona, ananas, większość cytrusów, brzoskwinia, maliny, jagody, truskawki, ogórek, rzodkiewka, cukinia, marchewka oraz szpinak. Warto także pić soki, które są dla nas dużo lepiej przyswajalne.

3. Produkty mleczne

Wysoka zawartość elektrolitów sprawia, że - poza dostarczaniem naszemu ciału wielu wartościowych składników - mleko ma także właściwości nawadniające. Szczególnie skuteczne w tym aspekcie są produkty odtłuszczone lub niskotłuszczowe. Nie jest to jednak opcja dla wszystkich - jeśli, na przykład, nie tolerujemy laktozy, lepiej oczywiście skorzystać z innych proponowanych rozwiązań.

4. Herbata

Choć herbata może odwadniać, jeśli pijemy ją mocną i w dużych ilościach, to odpowiednio dobrana może też mieć zupełnie przeciwny efekt. Polecane są zwłaszcza herbaty owocowe oraz zielona, o naturalnym działaniu oczyszczającym i pobudzającym.

5. Roztwory

Jeżeli poza wymienionymi wyżej metodami chcemy mieć w zanadrzu coś "do zadań specjalnych" - w tym przypadku do intensywnego nawodnienia - możemy w łatwy sposób przygotować roztwór na bazie wody. Wystarczą łyżeczka cukru, szczypta soli, ewentualnie coś do poprawienia smaku (sok, miód), i gotowe! Otrzymamy naturalny roztwór nawadniający, przyswajalny lepiej od czystej wody i stanowiący doskonałą alternatywę dla pełnych chemii napojów izotonicznych dostępnych w wielu sklepach.


Zobacz także: