Postanowienia noworoczne często kończą się na dobrych chęciach. Pragnąc zmienić swoje życie na lepsze, nie zawsze w pełni angażujemy się w spełnianie naszych celów. Przeszkodą może być wewnętrzna blokada przed zmianą nawyków lub brak zewnętrznej motywacji - szczególnie, gdy ambicja jest ponad nasze siły. Jeśli zastanawiamy się, jak znaleźć w sobie determinację do utrzymania zdrowej diety i aktywności fizycznej, przede wszystkim należy podzielić cel na mniejsze kroki.

Sposoby na utrzymanie motywacji do zdrowej diety i odchudzania

Każdy pragnie wyglądać i czuć się atrakcyjnie. Wydaje nam się, że to powinno być wystarczającą motywacją. W rzeczywistości bardziej pomocne będzie regularne mierzenie postępów i podporządkowanie celu konkretnemu planowi. Zamiast postanawiać, że schudniemy w tym roku 30 kilogramów, lepiej skupić się na aktywnościach, które nam w tym pomogą. Kolejnymi krokami mogą być na przykład:

  1. Ograniczenie spożywanych pustych kalorii - zamiana słodyczy na owoce i warzywa.
  2. Liczenie kalorii i całkowita ich redukcja zgodnie z potrzebami ciała.
  3. Wprowadzenie lekkiej aktywności fizycznej 2 razy w tygodniu.
  4. Wypracowanie planu ćwiczeń siłowych i cardio.

Jeśli na każdy z tych pomniejszych celów przeznaczymy 3 miesiące, mamy duże szanse na sukces. To dlatego, że nasz umysł będzie zmotywowany zauważalnymi postępami. Warto dodatkowo obserwować zmiany masy ciała lub jego obwodów. Nawet jeśli ostateczna utrata wagi nie będzie tak duża, jak oczekiwaliśmy, będziemy zadowoleni z wprowadzonych zmian i będzie nam łatwiej kontynuować odchudzanie w kolejnym roku, jeśli tylko utrzymamy wypracowane zdrowe nawyki.

Suplementy na odchudzanie >>

Jakich błędów unikać?

Szukając odpowiedzi na pytanie, jak utrzymać motywację i zgubić zbędne kilogramy, należy wystrzegać się najczęściej popełnianych błędów. Noworoczne postanowienie powinno być jedno – jeśli dzielimy je na kroki zgodnie z powyższymi zaleceniami, nie powinny być one wprowadzane jednocześnie. Łatwo bowiem zrezygnować z jednego celu, a następnie z kolejnego i jeszcze jednego. Kładąc na swoje barki zbyt wiele zobowiązań, skażemy się na porażkę – dlatego warto dobrze rozplanować odchudzanie i nie śpieszyć się ze kształtowaniem kolejnego nawyku.

Kolejnym błędem, który łatwo możemy popełnić, jest nieprawidłowe określenie źródła motywacji. Od naszej osobowości zależy na przykład to, czy powiedzenie innym osobom o postanowieniu nam pomoże, czy też przeszkodzi. Niektórym łatwiej jest zmotywować się do pracy, gdy nikt nie kontroluje ich postępów, innym wręcz przeciwnie – czują się zobowiązani do spełnienia obietnicy danej drugiej osobie. Podejmując noworoczne postanowienia, powinniśmy więc odnosić się do tego, co wiemy o sobie samych. Warto sięgnąć do wspomnień i zastanowić się, co w przeszłości pomagało nam wypełniać różnorodne zobowiązania, a co przyczyniało się do porażek. Nikt nie zna nas tak dobrze, jak my sami – każde postanowienie powinno być w pełni indywidualne. Jeśli inspirujemy się cudzymi planami, koniecznie zmodyfikujmy je pod siebie.


Książki o dietach i zdrowym odżywianiu znajdziejsz tutaj »


Zobacz także: