Fit p±czki

Fit p±czki - czy takie istniej±? Zbliża się Wielki Czwartek i w sklepach oraz cukierniach zaczynaj± pojawiać się p±czki. S± one bardzo smaczne i bardzo tłuste. Dzi¶, gdy panuje moda na bycie fit, wiele osób zadaje sobie pytanie, czy istniej± niskokaloryczne, zdrowe p±czki, którymi można się cieszyć bez dietetycznych wyrzutów sumienia.

Sk±d wzięła się ta tradycja?

Sk±d jednak w ogóle wzięła się tradycja jedzenia p±czków na zakończenie karnawału? Mimo, że p±czki uważa się za typowy przysmak kuchni polskiej, zwyczaj jadania tłustych ciast na przełomie zimy i wiosny praktykowano w wielu kulturach pogańskich, m.in. u starożytnych Rzymian – prawdopodobnie w celu zapewnienia sobie dostatku i powodzenia.

Pocz±tkowo p±czki, które jadano w dawnej Polsce, były pikantne, wypełnione słonin±, boczkiem lub mięsem. W wersji słodkiej pojawiły się w XVI wieku. Staropolski p±czek był do¶ć „konkretnym” specjałem - kronikarze wspominaj±, że można było podbić nim oko. Na szczę¶cie, od XVIII wieku ciasto stało się miękkie i puszyste dzięki dodatkowi drożdży.

Dzi¶ p±czek, napełniony marmolad± owocow± lub różan±, kremem budyniowym, bit± ¶mietan± czy likierem „advocat”, polukrowany b±dĽ oprószony cukrem pudrem, jest symbolem zapustów i Tłustego Czwartku. Nie tylko Polacy zajadaj± się p±czkami – s± p±czki wiedeńskie i berlińskie, amerykańskie „oponki”- doughnuts, tureckie lokma, żydowskie sufganijot czy włoskie bomboloni. Te wszystkie wypieki różni± się między sob±, ale ł±czy je jedno – jedzenie p±czków jest zawsze radosnym rytuałem i powinno każdego wprawiać w błogie zadowolenie.

Zdrowe p±czki - czy to możliwe?

Wprawdzie rekordzi¶ci potrafi± zje¶ć ponad 20 p±czków naraz, jednak ten zapustny przysmak ma jeden poważny mankament – jest ciężkostrawny i bardzo kaloryczny (warto¶ć energetyczna to przeciętnie aż 270-310 kcal, przy czym składa się głównie z tłuszczów i węglowodanów prostych). Swoj± kaloryczno¶ć p±czek zawdzięcza sposobowi przyrz±dzania poprzez smażenie w „głębokim tłuszczu”, którym tradycyjnie powinien być smalec. Nie bez znaczenia jest także nadzienie – dżem zawiera sporo cukru, a krem czy bita ¶mietana s± jeszcze bardziej tucz±ce. Kolejnych 100 kalorii to gruba warstwa lukru

Na szczę¶cie istnieje rozwi±zanie - zdrowe p±czki w wersji light, które można przyrz±dzić samodzielnie w domu. Przede wszystkim, warto zrezygnować z ich smażenia, zastępuj±c je pieczeniem. Pieczone p±czki przyrz±dza się w taki sam sposób jak smażone, tylko po ich ukształtowaniu wkłada się je na ok. 15 min do piekarnika w temperaturze 185°, najlepiej w formie do muffinek. Standardowych rozmiarów p±czek z piekarnika ma ok. 80 kcal mniej, niż jego smażony odpowiednik. Jest także mniej tłusty i lżejszy, choć w smaku zbliżony do tradycyjnego.

Taka wersja p±czka powinna zadowolić wszystkich, którzy chcieliby pozostać wierni czwartkowej tradycji, jednak zazwyczaj unikaj± tłustych i smażonych dań.

Fit p±czki pieczone na Tłusty Czwartek - przepis

Składniki (na około 30 porcji):

  • 200 ml ciepłego mleka
  • 100 g ¶wieżych drożdży
  • 750 g m±ki pszennej (może być tortowa lub do wypieków drożdżowych)
  • 100 g ksylitolu lub innego zdrowego zamiennika białego cukru
  • 1,5 małej łyżeczki soli
  • 6 jajek
  • 300 g miękkiego masła
  • marmolada pomarańczowa niskosłodzona lub domowa konfitura z róży

Jak zrobić fit p±czki pieczone? Jest to łatwe i nie zajmuje zbyt wiele czasu. Oto sposób przygotowania krok po kroku:

  1. ¦wieże drożdże należy wyj±ć z lodówki, aby się ociepliły.
  2. Należy sporz±dzić rozczyn – wymieszać razem ciepłe mleko, pokruszone drożdże, 1 łyżeczkę ksylitolu i 1 łyżeczkę m±ki, a następnie odstawić na ok. 10 minut pod przykryciem.
  3. Przesiać m±kę do dużej miski, dodać sól i cukier, a następnie dokładnie wymieszać. Wlać rozczyn z drożdży i mieszać wszystkie składniki łyżk±. Następnie dodać jajka i znów mieszać.
  4. Powstał± masę najlepiej wyrabiać ręk± przez ok. 5-10 minut. Przestać dopiero wtedy, gdy ciasto będzie idealnie gładkie.
  5. To nie koniec wyrabiania. Teraz należy po kawałeczku dodawać miękkie masło przez cały czas wyrabiaj±c ciasto. Po ok. 10 minutach powinno być elastyczne i odklejać się od ręki. To znak, że można przykryć miskę ¶ciereczk± i odstawić ciasto do wyro¶nięcia.
  6. Ciasto należy wyj±ć z miski i położyć na stolnicę. Wyrabiać do momentu, gdy znikn± pęcherze powietrza. Następnie uformować placek o grubo¶ci ok. 1 cm.
  7. Za pomoc± szklanki należy wyci±ć w cie¶cie ok. 30 kółek, na ich ¶rodek kła¶ć łyżeczkę marmolady lub konfitury i uformować z nich zgrabne kulki.
  8. Przygotowane fit p±czki należy odstawić na 1,5 h do wyro¶nięcia.
  9. Nagrzać piekarnik do 180°C i piec przez ok. 15 minut bez termoobiegu. Przed wstawieniem do piekarnika można posmarować wierzch p±czków roztrzepanym jajkiem.


Zobacz także: