Przed Wami zmiany dotyczące żywieniowych wyborów? Poszukujecie zdrowszych alternatyw, które pomogą zrzucić dodatkowe kilogramy lub wrócić do zdrowia? W dzisiejszym wpisie porozmawiamy o stewii i jej wpływie na codzienną dietę. Zapraszamy do lektury!

SPIS TREŚCI

  1. Czym właściwie jest stewia?
  2. Czy to prawda, że stewia nie ma kalorii?
  3. Stewia - wady i zalety
  4. Stewia - przeciwwskazania do stosowania
  5. Stewia, erytrol czy ksylitol - który słodzik wybrać?
  6. Uprawa stewii we własnym ogrodzie? Nic prostszego!


Czym właściwie jest stewia?

Stewia (Stevia rebaudiana) jest byliną reprezentującą rodzinę Asteraceae. Często bywa nazywana „słodkim ziołem Paragwaju”, bo to właśnie stamtąd pochodzi. Dziś stewię uprawia się nie tylko Ameryce Południowej, ale także w Ameryce Północnej, Azji i Europie.

Jako dorosła roślina osiąga 80 cm wysokości. Liście stewii charakteryzują owalnym lub łopatkowym kształtem. Za właściwości słodzące odpowiadają w nich glikozydy stewiolowe (stewiozydy). W przemyśle spożywczym roślinę tę znajdziemy właśnie w postaci suszonych liści lub uzyskanego z nich proszku.

Stewię wykorzystujemy przede wszystkim w postaci słodzika, ale nie tylko. Roślina ta znajduje zastosowanie również jako dodatek do żywności przetworzonej, owocowych soków, czekolad, itp. Bywa także wykorzystywana w kosmetyce, na przykład jako jeden ze składników maseczki do twarzy. Stewia to według niektórych najzdrowszy zamiennik cukru. Jak jest naprawdę?

Czy to prawda, że stewia nie ma kalorii?

Dyskusji związanych ze stewią jest całkiem sporo, a niektóre z nich, związane na przykład z kalorycznością, zdają się nie mieć końca Glikozydy stewiolowe otrzymywane z liści stewii nie są trawione przez ludzki organizm. Wykorzystują je bakterie, które zasiedlają błony śluzowe jelita grubego. Płynie z tego następujący wniosek: stewia rzeczywiście nie ma kalorii.

Stewia - wady i zalety

Wady i zalety związane ze stewią – których jest więcej? Jak możecie się domyślać – tych drugich. Stewia ma oczywiście swoje minusy i nie będzie produktem odpowiednim dla każdego, ale lista plusów jest zdecydowanie dłuższa. To wybór o wiele lepszy od tradycyjnego cukru, który w wielu przypadkach działa niekorzystnie na nasz organizm i sprzyja rozwijaniu różnych dolegliwości. Jak jest ze stewią? Poniżej przedstawiamy wybrane wady i zalety tego produktu.

Zalety:

  • Jest aż 300 razy słodsza od cukru, co czyni ją bardzo ekonomiczną,
  • Nie podnosi poziomu cukru we krwi,
  • Jest słodzikiem nieszkodliwym dla zębów (właściwości przeciwpróchnicze),
  • Ma niski indeks glikemiczny i zerową kaloryczność,
  • Zawiera witaminę C, witaminy z grupy B, żelazo, magnez, wapń i cynk,
  • Niskie prawdopodobieństwo pojawienia się alergii,
  • Stewia posiada silne właściwości antybakteryjne i grzybobójcze,
  • Obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • Kosmetyki zawierające w swoim składzie stewię oczyszczają i regenerują problematyczną skórę.

Wady:

  • Zbyt duże spożycie stewii może powodować zahamowanie wchłaniania się wapnia i żelaza,
  • Specyficzny, gorzki posmak,
  • Stosunkowo wysoka cena,
  • W niektórych przypadkach włączenie stewii do diety wymaga konsultacji lekarskiej.

Stewia - przeciwwskazania do stosowania

Choć stewia jest uważana za jeden z bezpieczniejszych słodzików, wciąż może wywołać działania niepożądane. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z niskim ciśnieniem krwi, bowiem stewia dodatkowo obniża ciśnienie. Nie jest to także produkt odpowiedni dla każdego diabetyka – w tym przypadku zalecamy uzgodnienie dawki z lekarzem prowadzącym.

Dopuszczalna dzienna dawka stewii to maksymalnie 4 mg na kilogram masy ciała.

właściwości stewii

Stewia, erytrol czy ksylitol - który słodzik wybrać?

Rezygnacja z cukru chyba nigdy nie mogła być prostsza. Producenci specjalizujący się w dziedzinie zdrowej żywności gwarantują szeroki wybór dostępnych alternatyw – od stewii i ksylitolu aż po erytrytol. Który słodzik wybrać? O stewii powiedzieliśmy już wystarczająco dużo, teraz czas na ksylitol i erytrytol.

Wiele osób uważa, że to właśnie erytrytol jest najlepszym zamiennikiem cukru białego. Dlaczego? Bo ma najbardziej zbliżony smak. To także niskokaloryczne rozwiązanie, które będzie idealne dla osób borykających się ze zbyt wysokim poziomem cukru we krwi. Podobnie jak stewia, erytrytol ma zerowy indeks glikemiczny.

Kolejnym słodzikiem, który w smaku przypomina tradycyjny cukier, jest ksylitol. To produkt z niskim, ale nie zerowym indeksem glikemicznym, który nie powinien być stosowany u dzieci poniżej 3. roku życia.

Który słodzik wybierzecie? To zależy tylko od Was. Zarówno stewia, ksylitol, jak i erytrytol mają swoje plusy i minusy. Ważne, by ostateczny wybór był odpowiedni dla Waszego zdrowia i nie odebrał wam przyjemności czerpanej z przygotowywania potraw lub wypieków.

Uprawa stewii we własnym ogrodzie? Nic prostszego!

Stewią można urozmaicić nie tylko codzienny jadłospis, ale także… przydomowy ogródek. Roślinę można bowiem z powodzeniem uprawiać samodzielnie z nasion lub z sadzonek.

W tym pierwszym przypadku wysiew nasion warto zacząć już w marcu, maksymalnie w kwietniu. Pamiętajcie jednak, by przechowywać donice w domu – stewia na początku kiełkowania potrzebuje stałej temperatury (min. 22 stopnie).

Drugą opcją jest uprawa stewii z sadzonek – wtedy sadzonki wystarczy zasadzić najwcześniej w połowie maja, a najpóźniej pod koniec czerwca. Koniecznie wybierzcie dobrze nasłonecznioną lokalizację!

Mamy nadzieję, że po tym wpisie stewia przestała być dla Was zagadką, a stała się produktem, który warto wprowadzić do codziennej diety. Wyeliminowanie tradycyjnego, białego cukru może naprawdę zmienić życie na lepsze. Stewia to dobry i przede wszystkim zdrowy wybór!


Zobacz także: