Stres jest obecny w życiu każdego z nas. Szybkie tempo życia, codzienne obowiązki zarówno w pracy, jak i w domu często przyczyniają się do ogólnego pogorszenia samopoczucia. Długotrwały stres jednak bardzo negatywnie wpływa na kondycję organizmu, obniża jego odporność, a nawet doprowadza do poważnych chorób. Mimo iż istnieje wiele różnych sposobów pozwalających znacząco zredukować ilość codziennego stresu, to nie można zapominać, że duże znaczenie ma także codziennie stosowana dieta. Jakie produkty należy więc włączyć do swojego jadłospisu, aby skutecznie zwiększyć odporność na stres?

Zajadanie stresu - błędne koło

Jedzenie oraz stres od zawsze były ze sobą mocno powiązane. Głód w całkiem naturalny sposób towarzyszy bowiem stresującym sytuacjom. Organizm, który często poddawany jest nadmiernemu stresowi, zaczyna aktywować nadnercza uwalniające kortyzol, co powoduje znaczące zwiększenie się apetytu. To właśnie dlatego w najbardziej nerwowych momentach przeważnie sięgamy po coś do zjedzenia. Uczucie sytości ma zbawienny wpływ na układ nerwowy. Uspokaja, koi, rozluźnia, a także przywołuje miłe wspomnienia. Organizm, zamiast skupiać się na efektywnym rozwiązywaniu problemów, zaczyna zajmować się jedzeniem. W rezultacie prowadzi to jednak do błędnego koła, wywołując po chwili jeszcze większe poczucie niepokoju. Kompulsywne jedzenie nigdy nie powinno więc być sposobem walki ze stresem.

Kortyzol a odchudzanie

Glikokortykoidy to jedne z najważniejszych hormonów, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wśród nich znajduje się także kortyzol, czyli hormon stresu. Warto zauważyć, że dzięki niemu mamy motywację do przetrwania najbardziej kryzysowych momentów. Stres chroniczny może jednak przyczynić się do znaczącego podwyższenia poziomu kortyzolu, a wtedy zaczynają pojawiać się problemy. Hormon ten destrukcyjnie działa bowiem na tkankę mięśniową, która ma duży wpływ na metabolizm. Podwyższony kortyzol zaburza pracę wątroby oraz doprowadza do stanu hiperglikemii, co uniemożliwia spalanie tłuszczu. Nagromadzone zapasy zaczynają więc odkładać się na brzuchu, szyi oraz w okolicach twarzy. Ponadto, kortyzol zwiększa apetyt na słodycze. Z tego względu osoby, które często narażone są na stres, mogą mieć poważne problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Na stres i przemęczenie >

Jak ukoić nerwy zdrowymi nawykami żywieniowymi?

Zdrowy tryb życia oraz odpowiednie nawyki żywieniowe to w pełni naturalne rozwiązania, dzięki którym można skutecznie zapanować nad stresem. Co jest dobre na stres? Przede wszystkim należy pamiętać o zbilansowanej diecie składającej się głównie ze zdrowej żywności, systematycznym uzupełnianiu niedoboru witamin i minerałów oraz regularnym spożywaniu posiłków. Niestety, ale złe odżywianie może dodatkowo pogorszyć nasze samopoczucie, dlatego unikając słodyczy (oprócz czekolady), alkoholu, mocnej kawy i herbaty oraz czerwonego mięsa zachowamy właściwy balans pomiędzy jedzeniem a stresem.

Dieta antystresowa - co na stres?

Odpowiednia dieta na stres powinna zawierać jak najwięcej antyoksydantów. To właśnie one mają zbawienny wpływ na stres oksydacyjny. Zaliczają się do nich głównie kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A, C i E, które można odnaleźć w warzywach i owocach. Najlepsze na stres okażą się także produkty zawierające magnez - zielone warzywa, orzechy, nasiona oraz wyroby zbożowe. Witaminy na układ nerwowy z grupy B efektywnie uczestniczą w syntezie hormonu szczęścia. Należy więc szukać ich w rybach, drobiu, produktach zbożowych, drożdżach, zielonych warzywach, kiełkach i pestkach słonecznika.

Osoby, które zastanawiają się co jeść, żeby obniżyć ciśnienie, powinny przede wszystkim sięgać po orzechy - migdały, pistacje oraz orzechy włoskie. Niezastąpione okażą się również produkty mleczne, które stanowią bogate źródło wapnia, wpływającego kojąco na nerwy. Codzienną dietę warto też uzupełnić uspokajającymi herbatkami ziołowymi - melisą, rumiankiem lub szałwią.

Wprowadzenie odpowiednich nawyków żywieniowych oraz zdrowa dieta pomogą skutecznie ukoić nerwy i znacząco zredukują poziom stresu. Warto również zadbać o swoją kondycję psychofizyczną, pamiętając o codziennych rytuałach relaksacyjnych. Niezastąpiony okaże się także sen. Mimo iż stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, to jednak możemy nad nim efektywnie zapanować, świadomie i regularnie dbając o swoje zdrowie.


Zobacz także: