Pochodząca z prosa kasza jaglana jest jedną z najwcześniej poznanych, najzdrowszych i najdłużej spożywanych przez człowieka kasz. Bogata w składniki odżywcze, antyoksydanty zapewniające właściwości przeciwnowotworowe i zdrowe tłuszcze, powinna znaleźć się w każdej zbilansowanej diecie. Jakie jeszcze właściwości ma kasza jaglana? Czy jest produktem, który pomoże w odchudzaniu?

SPIS TREŚCI

Właściwości kaszy jaglanej
Wartości odżywcze kaszy jaglanej
Kasza ekspandowana (preparowana)
Przyrządzenie kaszy jaglanej na odchudzanie
Przeciwwskazania

Właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana to tak naprawdę pozbawione łusek ziarno prosa o słomkowożółtym kolorze. Zdobywa uznanie u konsumentów przede wszystkim dzięki swojej lekkostrawności łatwej przyswajalności.

Dzięki neutralnemu smakowi świetnie sprawdza się w różnych rodzajach potraw - zarówno w daniach słonych, jako zamiennik ziemniaków czy ryżu, jak i w słodkich deserach, np. w połączeniu z owocami czy dżemami.

Kasza jaglana należy do jednych z najbogatszych w składniki odżywcze pokarmów. Bogata w białko i węglowodany, zapewnia świetny zastrzyk energii. Jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów - 100 g surowej kaszy zaspokaja około 30% zapotrzebowania na magnez i fosfor, 37% zapotrzebowania na miedź i 82% dziennego zapotrzebowania na mangan. Jest także znaczącym źródłem żelaza, cynku, selenu, potasu, witamin z grupy B (m.in. tiaminy, ryboflawiny, niacyny, folianu), witaminy B6, kwasu pantotenowego oraz cennych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Przepisy na dania z kaszy jaglanej ⇨

Czy kasza jaglana pomoże w odchudzaniu? Co prawda należy do potraw wysokoenergetycznych i ma dość wysoki indeks glikemiczny (ok. 71), ale dzięki wysokiej zawartości białka i niskiej zawartości tłuszczu jest sycąca. Dodatkowo podczas gotowania znacznie zwiększa swoją objętość - nawet 100-gramowa porcja po ugotowaniu stanowi dość obfity posiłek. W związku z tym dla osób odchudzających się będzie dobrym źródłem energii, które dodatkowo skutecznie zabije uczucie głodu. W diecie osób odchudzających się jest zdecydowanie zalecana.

Wartości odżywcze kaszy jaglanej (na 100 g)

  • białko - 11g
  • węglowodany - 73g
  • magnez - 114 mg
  • fosfor - 285 mg
  • miedź - 0,7 mg
  • mangan - 1,6 mg
  • żelazo - 3 mg
  • cynk - 1,7 mg
  • selen - 2,7 mcg
  • potas - 195 mg
  • wielonienasycone kwasy tłuszczoweomega-3 i omega-6 - 2 g

Wartość energetyczna kaszy jaglanej - 378 kcal na 100 g.

Diety i odchudzanie >>

Kasza ekspandowana (preparowana)

Rozglądając się za kasza jaglaną, łatwo można zauważyć, że występuje w kilku rodzajach, a najpopularniejszy to kasza ekspandowana (inaczej preparowana). Co oznaczają te terminy? Jak najlepiej przyrządzić kaszę jaglaną, by nie tuczyła?

Metoda ekspandowania powoduje nadmuchanie ziaren i ich rozerwanie, znacznie zwiększające ich objętość - podobnie, jak ma to miejsce z popcornem. To bardzo ciekawy sposób przygotowywania kaszy jaglanej, szczególnie dla osób nieprzepadających za jej smakiem - w wyniku tego procesu walory smakowe kaszy znacznie się osłabiają. To również idealny sposób na uczynienie z kaszy jaglanej idealnej, zdrowej przekąski.

Przyrządzenie kaszy jaglanej na odchudzanie

Jak przygotować kaszę jaglaną tak, aby nie tuczyła? Jeśli chcemy wykorzystać ją jako zdrową podstawę naszych dietetycznych dań, powinniśmy zadbać o to, by była jak najmniej kaloryczna. Choć nie jesteśmy w stanie fizycznie zmniejszyć liczby kcal w 100 gramach suchego produktu, to sposobem przyrządzenia możemy sprawić, by zwiększyła się jej objętość, w rezultacie czego zjemy jej mniej. By to osiągnąć, należy:

  • przepłukaną kaszę jaglaną zalać wodą w proporcji 1:3,5
  • gotować pod przykryciem 30 do 40 minut - znacząco zwiększy wówczas swoją objętość, pochłaniając całą wodę.

Przeciwwskazania

Choć jest bardzo zdrowa i ceniona m.in. z powodu właściwości oczyszczających, nie może być spożywana w dużych ilościach przez każdego. Ograniczyć jej spożywanie powinny m.in. osoby chore na cukrzycę, z uwagi na relatywnie wysoki indeks glikemiczny. Również osoby mające problemy z tarczycą, czy niedobory jodu powinny rozważyć jej ograniczenie.

Dla pozostałych osób bez wątpienia kasza jaglana będzie świetnym wzbogaceniem codziennego menu, zapewniając bogactwo składników mineralnych i ciekawy smak.


Zobacz także: