Figa to owoc drzewa zwanego figowcem pospolitym, który jest dziś rośliną uprawną, hodowaną w wielu ciepłych krajach na świecie – Turcji, Grecji, Maroko, Hiszpanii i Portugalii, Iranie, Syrii, Brazylii i innych. Starożytni Egipcjanie uważali je za owoce święte, zaś Rzymianie - za remedium na niemal każdą chorobę. Nie ma w tym wiele przesady – pomagają na wiele dolegliwości, a osobom zdrowym dodają energii i sił witalnych. Szczególnie godne uwagi są figi suszone, jako że dostępne są cały rok, łatwo się je przechowuje, a przy tym zawierają wszystkie składniki spotykane w owocach świeżych.

SPIS TREŚCI

Wartości odżywcze fig
Właściwości fig
Jak jeść suszone figi
Jak przechowywać suszone figi

Wartości odżywcze fig

Figi to bardzo bogate źródło substancji mineralnych. Zawierają znaczną ilość magnezu, są więc bezcennym sprzymierzeńcem w walce ze stresem i bezsennością. Warto je jeść, zwłaszcza jeśli pijesz duże ilości kawy i innych napojów z kofeiną (wypłukuje ona magnez z organizmu). Figi zawierają również sporo wapnia - najwięcej ze wszystkich owoców. Są również bogate w fosfor, dzięki czemu zawarty w nich wapń jest bardzo łatwo przyswajany przez organizm. Znajduje się w nich także dużo potasu.

Poza minerałami, figi zawierają też witaminy z grupy B, a także, C, A i K, są też dobrym źródłem błonnika i przeciwdziałają zaparciom. Dostarczają dużej ilości energii, gdyż są stosunkowo kaloryczne (wartość energetyczna fig suszonych - ok. 250 kcal w 100 g, a fig świeżych - ok. 75 kcal w 100 g).

Właściwości fig

Dzięki zawartym w sobie substancjom figi oddziałują na organizm niezwykle korzystnie. Zalecane są kobietom w ciąży i po menopauzie, a także osobom starszym ze względu na to, że zapobiegają odwapnianiu kości. Warto je spożywać również w profilaktyce osteoporozy. Powinny je jeść dzieci i osoby prowadzące siedzący tryb życia. Z powodu dużej ilości błonnika są znakomitym środkiem pobudzającym pracę jelit, a także zapobiegają nowotworom jelita grubego. Duża ilość potasu sprawia, że obniżają ciśnienie, dlatego zaleca się ich spożywanie przez osoby z nadciśnieniem. Obniżają też ryzyko wystąpienia miażdżycy, udaru mózgu i zawału serca, więc powinny stać się stałym elementem diety osób, które rzuciły palenie i nadmierne picie alkoholu.

Figi mają też inne właściwości. Są jednymi z najbardziej alkalizujących owoców, pomagają więc na nadkwasotę. Poprawiają funkcjonowanie układu krwionośnego i limfatycznego; wspomagają też odporność. Poza tym działają łagodząco na bóle menstruacyjne i są pomocne w zapaleniach pęcherza. Za sprawą mikroelementów działają korzystnie na układ nerwowy i łagodzą objawy stresu.

Które figi są lepsze - suszone czy świeże? Na temat tego, czy lepsze są figi świeże, czy suszone, istnieją różne opinie. Dietetycy są natomiast zgodni co do tego, że po wysuszeniu owoce te nie tracą absolutnie nic ze swoich właściwości, a poza tym cechują się większą zawartością składników odżywczych. 100 g suszonych fig zawiera więcej wapnia niż taka sama ilość mleka. Są więc wartościową przekąską dostarczającą przy okazji szybkiego zastrzyku energii.

Suszone owoce >>

Jak jeść suszone figi?

Suszone figi można jeść bez żadnych dodatków, ale warto potraktować je jako dodatek do deserów. Znakomicie sprawdzają się w roli bakalii do ciast. Można z nich przyrządzić kompot (doskonale pobudza trawienie), a także potraktować je jako składnik musli, owsianek i budyniów. Są też stosowane jako dodatek do herbaty.

Figi nadają się także do dań bardziej treściwych. Stosuje się je do potraw mięsnych, sałatek (szczególnie z koziego sera) oraz kanapek. Można też przyrządzić z ich pomocą potrawy z ryżu oraz nadzienie do naleśników. Nadają się także do namoczenia i zblendowania na mus – w ten sposób stają się wartościowym składnikiem koktajli i deserów.

Jak przechowywać suszone figi?

Figi suszone, jak wszystkie suszone owoce, są znacznie trwalsze niż świeże. Mogą być przechowywane nawet kilka miesięcy, jednak położone luzem, mogą z czasem stwardnieć. Ważne jest zatem, by umieścić je w szczelnym opakowaniu, w niskiej temperaturze, w ciemnym miejscu i z dala od wilgoci.

Do przechowania przez dłuższy czas warto wybrać owoce, na których nie ma ciemnych plam (świadczą one o tym, że są zepsute). Poza tym w dotyku powinny być nieco miękkie – twarde owoce są zbyt suche. Po przechowaniu, jeśli zamierzasz je spożyć, warto spróbować jednego na próbę – słodki smak oznacza, że zachowały swoją wartość.


Zobacz także: