Przechodzisz na dietę i zastanawiasz się, jaki chleb będzie najlepszym wyborem? A może analizujesz swoje codzienne żywieniowe wybory i zastanawiasz się, co warto w nich zmienić? Z tego wpisu dowiesz się jaki chleb jest najzdrowszy i na co uważać przy wyborze pieczywa.

SPIS TREŚCI

  1. Zakup chleba - o czym warto pamiętać?
  2. Chleb pieczony na zakwasie czy chleb z dodatkiem drożdży?
  3. Chleb ciemny vs. chleb jasny
  4. Najpopularniejsze rodzaje chleba
  5. Jaki chleb jest najzdrowszy?


Zakup chleba - o czym warto pamiętać?

Powszechnie uważa się, że pieczywo to jeden z najbardziej tuczących rodzajów produktów spożywczych. Czy to prawda? Niekoniecznie! Wszystko zależy od Twojej codziennej diety i ograniczeń w komponowaniu posiłków spowodowanych np. przewlekłymi chorobami lub zaburzeniami hormonalnymi - specyfika codziennych posiłków powinna być przecież dostosowana do wymagań Twojego organizmu.

zdrowy chleb

Zanim wybierzesz się do najbliższej piekarni po świeże pieczywo, pamiętaj o kilku rzeczach:

  • ciemne pieczywo nie zawsze jest razowe - bardzo często zdarza się, że tylko „udaje” razowe, a w rzeczywistości jest barwione,
  • wbrew powszechnym przekonaniom, pieczywo pszenne (pszenne razowe, graham, orkiszowe itd.) może być zdrowe - jest polecane przede wszystkim osobom, które zmagają się z wrażliwym przewodem pokarmowym,
  • nie decyduj się nigdy na zakup pieczywa z dodatkiem konserwantów i barwników - wybieraj możliwie najbardziej naturalne produkty,
  • jeżeli chorujesz na celiakię lub nie tolerujesz glutenu, nie musisz rezygnować z pieczywa - możesz wybrać produkty z symbolem przekreślonego kłosa, czyli pozbawione glutenu.

Chleb pieczony na zakwasie czy chleb z dodatkiem drożdży?

Wspomniany wyżej zakwas i dodatek drożdży to dwa podstawowe sposoby wypiekania pieczywa. Który jest lepszy?

Wypiekanie pieczywa z dodatkiem drożdży to jedna z najpopularniejszych i najszybszych metod produkcji pieczywa. Wypieki z drożdżami powstają najczęściej na bazie mąki pszennej lub mąki pszennej urozmaiconej o mąki pełnoziarniste. Drożdże pozwalają nam na szybsze trawienie skrobi z mąki, dostarczają organizmowi witamin z grupy B i składników mineralnych, m.in. potasu, żelaza czy cynku.

Drugim sposobem produkcji pieczywa jest wykorzystanie zakwasu, czyli poddanej fermentacji mieszanki mąki z wodą. Wyhodowane kultury bakterii działają na podobnej jak drożdże zasadzie, ale zakładają wykorzystanie przede wszystkim mąki żytniej. Chleb pieczony na zakwasie jest też zdecydowanie bardziej zbity i pozostaje świeży na dłużej.

Chleb ciemny vs. chleb jasny

Tak jak wspomnieliśmy na początku tego wpisu, ciemny chleb jest bardzo często automatycznie uważany za zdrowszy od swojego białego odpowiednika. Niestety, coraz powszechniejsze staje się barwienie chleba, które wprowadza konsumentów w błąd.

Chleb jasny jest wyborem mało wartościowym. Dlaczego? Biała, oczyszczona mąka wykorzystywana do produkcji białego pieczywa, traci dużą część właściwości odżywczych. Inaczej dzieje się w przypadku pieczywa razowego, które jest wypiekane z maki żytniej, pszennej lub mieszanej. Mąkę mieli się tylko raz, dzięki czemu zachowuje większość składników odżywczych i jest bogata w otręby. Ciemne pieczywo wyróżnia się też dłuższą świeżością - jest wypiekane na zakwasie.

rodzaje chleba

Najpopularniejsze rodzaje chleba

O rodzaju pieczywa decyduje przede wszystkim mąka wykorzystana do jego produkcji. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje chleba:

  • Chleb pszenny - najpopularniejszy rodzaj chleba. Świeże pieczywo pszenne jest nadzwyczaj miękkie i smaczne, ale zapewnia uczucie sytości na krótki czas i nie dostarcza organizmowi właściwości odżywczych.
  • Chleb orkiszowy - powstaje z orkiszu, czyli odmiany pszenicy. Wyróżnia się większą zawartością błonnika, składników mineralnych i witamin.
  • Chleb żytni - doskonałe źródło błonnika, produkt odpowiedni dla diabetyków - charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Jaki chleb jest najzdrowszy?

Jaki chleb najlepiej wybrać? Wypiekany z mąki razowej i na zakwasie - takie pieczywo wspomoże nasze jelita w codziennej pracy, zapewni uczucie sytości na długi czas i pozostanie świeży zdecydowanie dłużej niż popularne białe pieczywo. Ostateczna decyzja powinna zależeć jednak nie od ogólnej opinii, ale przede wszystkim od Twojego zdrowia. Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia!


Zobacz także: