Jak zdrowo schudnąć? To pytanie zadaje sobie wiele z nas. Część kobiet odkryła już magiczny sposób na satysfakcjonującą sylwetkę, pozostałe wciąż szukają idealnego rozwiązania. A my podpowiadamy – nie skupiaj się tylko i wyłącznie na chęci zrzucenia dodatkowych kilogramów, ale na swoim samopoczuciu. To przecież ono jest najważniejsze! To jak, zaczynamy?

1. Różnorodność przede wszystkim

Zdrowe odchudzanie nie musi wcale oznaczać nudnego, bezbarwnego jadłospisu, który zamiast uśmiechu wywołuje na Twojej twarzy smutną podkówkę. Nawet przy odchudzaniu warto pamiętać, że komponowanie posiłków może być świetną zabawą i pod żadnym pozorem nie wprowadzi do Twojego kuchennego życia monotonii. Wręcz przeciwnie! Czas poznać nowe, zdrowe smaki.

Pamiętaj o odpowiedniej kompozycji węglowodanów, białka, tłuszczów, składników mineralnych i witamin. Wprowadź do swojej kuchennej przestrzeni nową przyjaciółkę – metodę podzielonego talerza, która pomoże w odpowiednim komponowaniu posiłków. Na czym ona polega? To bardzo prosty i bezstresowy, ale i skuteczny sposób na planowanie śniadań, obiadów i kolacji we właściwych proporcjach – wystarczy Ci talerz o średnicy nieprzekraczającej 25 cm oraz ściąga podpowiadająca, czym wypełniać jego połówki. Niekwestionowana zaleta tej diety? Jeśli po posiłku nadal jesteś głodna, na połowę dedykowaną warzywom z czystym sumieniem możesz dorzucić dodatkową porcję!





2. Zdrowsze zamienniki

Skuteczna dieta to przede wszystkim świadoma dieta. Zrezygnuj z białego pieczywa, zwykłego makaronu czy ryżu. Zamiast tego wybieraj produkty z pełnego przemiału – pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż czy grube kasze dostarczą Twojemu organizmowi węglowodanów złożonych, dzięki którym uczucie sytości po posiłku pozostanie z Tobą na dłużej. Staraj się do każdego posiłku dodawać warzywa – zwłaszcza zielone, z niskim indeksem glikemicznym.

Pamiętaj także o dostarczaniu ciału odpowiednich ilości białka. Znajdziesz je nie tylko w warzywach strączkowych, ale także w chudym mleku i przetworach mlecznych. Jeśli stosujesz dietę mięsną, zrezygnuj z tłustych smażonych potraw i zamień je na białe mięso (kurczaka, indyka) albo ryby. Tłuszczom zwierzęcym powiedz jasne i zdecydowane nie! Nie smaż – zamiast tego spróbuj pieczenia, duszenia i gotowania na parze. Wprowadź do swojego jadłospisu drobne zmiany, np. zamiast śmietany używaj jogurtu.

Przykłady zdrowych zamienników popularnych produktów kalorycznych znajdziesz tutaj: kliknij, aby przejść »

3. Pamiętaj o wodzie

Szczupła sylwetka to nie tylko zasługa odpowiedniego odżywiania się, ale także właściwego nawadniania organizmu. Jeżeli należysz do grona miłośniczek napojów procentowych, czas to zmienić. Z diety wykluczamy także wszelkiego rodzaju napoje gazowane czy słodzone soki. Podstawą będzie regularne picie wody, minimum dwa litry dziennie. Oprócz tego możesz pić zieloną herbatę, zioła i herbatki owocowe. Oczywiście wszystkie produkty powinny być pozbawione dodatkowego cukru – bez tego utrata wagi nie będzie łatwa.

4. Regularność i konsekwentność to podstawa

Wiesz już, jak komponować posiłki i jak ważną rolę w zdrowym odchudzaniu odgrywa picie wody. Teraz przyszedł czas na rozplanowanie posiłków w ciągu dnia. Złota zasada to 4-5 niewielkich, ale sycących posiłków dziennie. Regularność w tym wypadku to podstawa, bowiem właśnie dzięki systematycznemu spożywaniu pokarmu organizm może łatwiej spalić kalorie. Plan żywieniowy pomoże Ci także wyeliminować podjadanie.

Nikt z nas nie jest jednak doskonały i małe wpadki podczas odchudzania są bardzo prawdopodobne. Nie należy się tym jednak przejmować – jeden batonik nie przekreśli Twojej szansy na szczupłą sylwetkę. Skup się na tym, by zawsze powracać do diety i nie traktować tych nieco bardziej kalorycznych chwil na równi z niepowodzeniami.

Powyżej przedstawiliśmy najważniejsze zasady zdrowego odchudzania. Zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze to przede wszystkim świadome, przemyślane wybory. I pamiętaj – najważniejsze jest to, byś czuła się ze sobą dobrze.


Zobacz także: