Cholesterol w organizmie jest jak broń obosieczna. Bez niego człowiek nie może poprawnie funkcjonować, ale gdy jest go za dużo to szybko zmienia się w naszego wroga. Istnieje jednak kilka sposobów na zbicie zbyt wysokiego poziomu cholesterolu. Jednym z nich jest zastosowanie specjalnej diety, w której podstawą będą produkty roślinne.

Dieta na wysoki cholesterol

Wielu z nas zadaje sobie pytanie - jak obniżyć cholesterol? Najlepiej po prostu zacząć od diety. Odpowiednia dieta na wysoki cholesterol może być dobrym wyjściem, jeśli nie chcemy stosować żadnych tabletek i suplementów. Decydując się na nią musimy sprawdzić, które produkty zawierają mało cholesterolu w składzie, gdyż nie wystarczy tylko zrezygnować z mięsa i nabiału. Zresztą całkowita rezygnacja również nie jest zbyt dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli musielibyśmy zrezygnować z produktów, które lubimy.

wysoki cholesterol

Istnieje kilka podstawowych zasad, których musimy przestrzegać:

  • Zmniejszenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych - są to głównie tłuszcze zwierzęce. Z tego powodu warto wyeliminować z diety masło, smalec i tłuste, czerwone mięsa, a także produkty mleczne jak żółte sery czy śmietana. Zamiast tłuszczów zwierzęcych lepiej korzystać z ich roślinnych alternatyw takich jak olej rzepakowy czy oliwa z oliwek.
  • Ograniczyć produkty z dużą zawartością cholesterolu - tłuste mięsa, jaja czy produkty przetworzone zawierają ogromne ilości cholesterolu. Czerwone mięso dużo lepiej zastąpić mięsem z kurczaka (koniecznie bez skóry) lub rybami, które obniżają poziom "złego" cholesterolu jednocześnie zwiększając ilość tego "dobrego".
  • Dużo warzyw i owoców - jest to podstawa każdej zdrowej diety. W diecie antycholesterolowej jest ona szczególnie ważna. Należy jeść nawet 800 g tych produktów w ciągu dnia, z czego warzywa powinny stanowić przynajmniej 60-70% całości. Wszystko przez to, że warzywa zawierają dużo błonnika rozpuszczalnego, który obniża poziom cholesterolu we krwi. Dodatkowo są to bardzo dobre źródła witamin i flawonoidów, które zapobiegają tworzeniu się blaszek miażdżycowych. Szczególnie dobre są nasiona roślin strączkowych, które zawierają izoflawony wykazujące działanie ochronne na ścianki tętnic.
  • Słodycze nie są zbyt dobre - cukry mają negatywny wpływ na poziom trójglicerydów w organizmie. Nadmierna ilość trójglicerydów wpływa na rozwinięcie się otyłości, cukrzycy, chorób serca i krążenia, które to są odpowiedzialne także za wzrost poziomu cholesterolu w organizmie.

Przykładowy jadłospis przy wysokim poziomie cholesterolu

Odpowiednia dieta może pomóc zlikwidować problem wysokiego cholesterolu. Dieta antycholesterolowa powinna opierać się głównie na warzywach i owocach, a także na pełnoziarnistym pieczywie, niewielkiej ilości chudego mięsa i ryb. Przykładowy jadłospis można znaleźć poniżej.

Śniadanie:

  • Kromka pełnoziarnistego chleba z margaryną, sałatą i papryką
  • Płatki owsiane na mleku o niewielkiej zawartości tłuszczu
  • Zielona herbata
  • Jabłko

Drugie śniadanie:

  • Kanapka z pełnoziarnistego chleba z margaryną, plastrem chudej piersi z kurczaka
  • Serek twarogowy

Obiad:

  • Sałatka warzywna z kapusty, marchewki i jabłka, z dodatkiem nasion dyni i orzechów, polana olejem lnianym lub oliwą z oliwek
  • Zupa warzywna np. z kalafiora lub kapusty
  • Gotowane ziemniaki i pieczona pierś z kurczaka

Kolacja:

  • Pieczona ryba
  • Kanapki z pełnoziarnistego chleba z pomidorami
  • Dowolny owoc
  • Zielona herbata