Dbając o organizm, dobrze jest zacząć od podstaw, czyli od pożywienia. Źródła cennych składników nie trzeba szukać daleko. Niepozorny produkt, jakim są płatki owsiane, kryje w sobie zaskakujące właściwości. Płatki z owsa nie tylko pozwalają zaspokoić głód, ale mają również zbawienny wpływ na zdrowie. Sprawdź, dlaczego warto jeść je regularnie.

SPIS TREŚCI

  1. Historia płatków owsianych
  2. Płatki owsiane – rodzaje
  3. Właściwości
  4. Dlaczego warto jeść płatki owsiane?
  5. Wartości odżywcze
  6. Nie tylko owsianka, czyli jak jeść płatki owsiane
  7. Rano czy wieczorem – kiedy najlepiej jeść płatki?


Historia płatków owsianych

Płatki owsiane są wytwarzane z ziaren owsa zwyczajnego. Jest to zboże uprawiane przez ludzkość od tysięcy lat. Najstarsze wzmianki o nim pochodzą z epoki brązu, a dotyczą owsa szorstkiego, owsa siewnego oraz owsa głuchego. Owsianka szczyt swojej popularności osiągnęła w średniowieczu. Szczególną sławą cieszyła się (i cieszy do dziś) w Anglii. Była spożywana zarówno przez klasy wyższe, jak i przez robotników. Powszechnie doceniano wtedy jej walory spożywcze.

płatki owsiane

Płatki owsiane – rodzaje

Rodzaje płatków owsianych różnią się między sobą przez wzgląd na stopień przetworzenia, a co za tym idzie, sposób przygotowania do spożycia. Wyróżniamy:

  • Zwykłe płatki owsiane są najmniej przetworzone i zarazem najbardziej wartościowe. Wymagają jednak najdłuższej obróbki termicznej.
  • Płatki owsiane górskie powstają, gdy ziarno zostaje dodatkowo rozdrobnione. Dzięki temu są szybsze w przygotowaniu od zwykłych.
  • Płatki owsiane błyskawiczne najszybciej chłoną wodę i miękną już po zalaniu gorącym płynem. Dzieje się tak, ponieważ podczas procesu produkcji są poddawane działaniu pary wodnej. Mają jednak najwyższy indeks glikemiczny.

Właściwości płatków owsianych

Płatki owsiane są bogatym źródłem cennych składników odżywczych. Zawierają minerały, takie jak magnez, potas, wapń, żelazo oraz cynk, niezbędne dla prawidłowej pracy organizmu. Dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Wpływa na to zawarty w płatkach błonnik, dzięki któremu węglowodany są trawione powoli. Beta glukany - składnik błonnika - obniżają poziom hormonu głodu. Ponadto oblepiają układ trawienny, zmniejszając wchłanianie tłuszczu i wspomagając wydalanie cholesterolu.

Dlaczego warto jeść płatki owsiane?

Powodów, by włączyć właśnie owsiane płatki do diety, jest wiele. Warto zwrócić uwagę szczególnie na właściwości prozdrowotne:

  • Wspomagają odchudzanie
  • Obniżają poziom cholesterolu
  • Mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka jelita grubego
  • Stabilizują poziom cukru we krwi
  • Regulują pracę układu trawiennego i zapobiegają zaparciom
  • Zawarty w nich magnez wpływa korzystnie na nerwy oraz pracę mięśni
  • Obniżają ciśnienie krwi

Wartości odżywcze w płatkach owsianych

owsianka

Płatki owsiane są przede wszystkim bogate w węglowodany. Jest to również cenne źródło błonnika pokarmowego, witamin, minerałów, a także kwasów tłuszczowych. 100 g tego produktu zawiera:

  • Wartość energetyczna: 373 kcal
  • Węglowodany: 59,51 g
  • Białko: 13,22 g
  • Błonnik: 9,66 g
  • Tłuszcz: 6,65 g
  • Beta-glukany: 2,6-4,6 g
  • Potas: 382 mg
  • Magnez: 121 mg
  • Żelazo: 4,437 mg
  • Cynk: 3,64 mg
  • Witamina E: 0,8 mg
  • Witamina B5: 1,09 mg
  • Witamina B1: 0,562 mg
  • Witamina K: 0,063 mg

Nie tylko owsianka, czyli jak jeść płatki owsiane

Nie da się zaprzeczyć, że płatki owsiane w formie pożywnej owsianki to potrawa kochana lub nienawidzona, ale znana od pokoleń. Sposobów na wykorzystanie tego produktu jest jednak o wiele więcej.

Jest to składnik doskonały do upieczenia różnych rodzajów ciasteczek - każdy znajdzie swoje ulubione. Wykorzystując rozdrobnione ziarna owsa, można przyrządzić smaczny budyń, który będzie zdecydowanie zdrowszy od tradycyjnej wersji. Upieczone płatki zmieniają się w chrupiącą granolę, pasującą do mleka i do jogurtu.

Płatki owsiane są na tyle uniwersalne w smaku, że z powodzeniem mogą również zastąpić pszenną bułkę w kotletach mielonych czy klopsikach. Wystarczy namoczyć je odpowiednio wcześniej w gorącej wodzie i odcisnąć. Z zakwasu owsianego powstaje wyśmienity żurek.

Wracając jednak do owsianki, ją także można przygotować na wiele różnych sposobów. Tradycyjna, czyli na mleku lub wodzie, świetnie łączy się z owocami i orzechami. Wygodną wersję słoikową można naszykować wieczorem, by rano cieszyć się drugim śniadaniem, które z łatwością można zabrać ze sobą. Również owsianka pieczona ma formę idealną do spakowania na wynos, a ponadto smakiem przypomina ciasto.

Rano czy wieczorem – kiedy najlepiej jeść płatki?

Zgodnie z tradycją, płatki owsiane najchętniej są jadane jako forma śniadania. Ma to sens, ponieważ charakteryzuje je wysoka wartość odżywcza. Zapewniają tym samym długo uwalnianą energię, potrzebną na rozpoczęcie dnia. Lekarze zalecają ją jednak także jako ostatni posiłek w ciągu dnia osobom, które mają problem z jakością snu. Płatki owsiane są bowiem źródłem tryptofanu, wpływającego na produkcję niezbędnej do prawidłowego zasypiania melatoniny.

Lista korzyści płynących z regularnego spożywania płatków owsianych jest wyjątkowo długa. Można je spożywać w tak wielu formach, że warto znaleźć swoją ulubioną i spojrzeć przychylnie na ten bezsprzecznie wartościowy, a zarazem tani produkt.


Zobacz także: