Różne rodzaje kasz podbijają nasze serca już od długiego czasu. Nic dziwnego - można przy ich pomocy stworzyć wiele różnych dań, zarówno typowo obiadowych jak i deserowych, na słodko. Co najważniejsze, wiele rodzajów kasz w pozytywny sposób wpływa na zdrowie człowieka, będąc jednocześnie znakomitym źródłem węglowodanów i białka.

Dlaczego warto jeść kasze?

Istnieje kilka bardzo ważnych powodów, dla których warto zdecydować się na kasze. Dostarczają one naszemu organizmowi wielu cennych składników jak np. witaminy z grupy B, a także mnóstwo minerałów, takich jak cynk, magnez czy potas. Większość rodzajów kasz posiada bardzo niski indeks glikemiczny, dzięki czemu po ich spożyciu poziom glukozy we krwi rośnie bardzo powoli, co jest bardzo dobre dla naszego zdrowia. Niektóre rodzaje są także bezglutenowe, więc bez problemu mogą je spożywać także osoby chorujące na celiakię.

rodzaje kasz

Polecane rodzaje kasz

Kasza manna (grysik) - kasza manna to bardzo drobna pszenna kasza. W przeciwieństwie do innych kasz zawiera mało witamin i minerałów, ale cechuje się za to bardzo bardzo wysoką zawartością jodu. Kaszę mannę poleca się osobom mającym problem z pęcherzykiem i drogami żółciowymi, a także przy schorzeniach wątroby, trzustki, nerek i dróg moczowych.

Kasza gryczana >> przez wielu uważana za królową kasz. Zawiera bardzo dużo białka, w tym takie aminokwasy jak lizyna i tryptofan, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Zawiera także bardzo duże ilości magnezu, cynku, manganu, potasu i fosforu oraz witamin z grupy B oraz witaminę D. Ze względu na to, że nie znajdziemy w niej glutenu, bez problemu może być stosowana w diecie bezglutenowej. Poleca się także spożywać ją w przypadku problemów z jelitami i układem krążenia, szczególnie przy nadciśnieniu, gdyż kasza z ziaren gryki bardzo dobrze radzi sobie z obniżaniem ciśnienia krwi.

Kasza jaglana >> wytwarzana z prosa kasza, szczególnie popularna wśród wegan. Jest to najstarsza znana kasza zawierająca w sobie mnóstwo witamin z grupy B, a także żelazo i miedź. Podobnie jak kasza gryczana, jest bezglutenowa. Kasza jaglana wykazuje właściwości antywirusowe i łagodzące stany zapalne. Warto ją także spożywać w celu wzmocnienia odporności, a także przy pierwszych oznakach przeziębienia i grypy. Jest bardzo delikatna i nie uczula, więc z jej dobroczynnych właściwości mogą korzystać także alergicy.

Amarantus - ze względu na wysoką cenę amarantus nie jest zbyt popularny na polskich stołach. Tymczasem jest to produkt zaliczany do tzw. superfoods. Zawiera sporo bardzo dobrze przyswajalnego białka i żelaza, a w dodatku jest bezglutenowy.

Kasza kukurydziana >> otrzymywana jest z rozdrobnionych ziaren kukurydzy. W przeciwieństwie do innych rodzajów kasz zawiera w sobie sporo wartościowego tłuszczu i witaminę E. Kasza kukurydziana bardzo często wykorzystywana jest przy karmieniu niemowląt, gdyż w przeciwieństwie do popularnych kasz pszennych nie uczula. Z dobroczynnych właściwości kaszy kukurydzianej skorzystają przede wszystkim chorzy na hiperlipidemię, hipercholesterolemię i miażdżycę.

Ilość rodzajów kasz, które znajdziemy w sklepach jest wręcz przeogromna, oprócz wyżej wymienionych warto zwrócić także uwagę na kaszę bulgur, kuskus i komosę ryżową, które również zawierają mnóstwo cennych składników odżywczych.