Ciąża to dla wielu kobiet magiczny okres pełen niespodzianek. Organizm zachowuje się inaczej, ponieważ jego zadaniem jest troska nie tylko o jedną, ale o dwie osoby. Niektóre kobiety narzekają na kiepskie samopoczucie w trakcie ciąży, inne wręcz przeciwnie - wraz z pojawiającym się brzuszkiem rozkwitają na nowo. Jedno jest jednak pewne, w trakcie ciąży przykładamy o wiele większą uwagę do naszego codziennego jadłospisu. Poniżej przedstawiamy uniwersalne rady, które pomogą w komponowaniu diety bogatej w zdrowe, wartościowe przekąski.

Zamiast czekolady

Słodycze, mimo że kuszą niezależnie od pory roku i dnia, nie są dobrym uzupełnieniem diety ciężarnej kobiety. O ile rozsądna dawka czekoladowych słodkości nie zaszkodzi, o tyle nadmierne spożywanie czekolady nie jest najzdrowszym rozwiązaniem – ani dla dziecka, ani dla matki. Co zatem proponujemy jako zdrowszą alternatywę czekolady? Absolutnym hitem wśród przyszłych mam są zbożowe batoniki, urozmaicone suszonymi owocami. Smakują obłędnie, a dodatkowo stanowią źródło wartościowych substancji odżywczych. Taką przekąskę możesz także urozmaicić łyżką miodu – to zdecydowanie lepszy wybór niż spożycie kilku niezdrowych batoników!

Owocowe szaleństwo

Owoce to doskonały pomysł na pożywną przekąskę – zawsze i wszędzie. Pokrojone jabłka, gruszki czy banany możesz zabrać ze sobą na spacer lub przegryzać przy czytaniu książki czy oglądaniu serialu. To nie tylko bogate w składniki odżywcze produkty, ale także łatwy i zdrowy sposób na przekąskę, która zapewni uczucie sytości. Owoce możesz ze sobą łączyć dowolnie, tworzyć z nich sałatki, desery czy przygotowywać pyszne koktajle. Możliwości jest naprawdę wiele!

Suszone owoce i warzywa >>

Warzywna rozwaga

Kolejnym, równie wartościowym i niskobudżetowym rozwiązaniem są surowe warzywa. Nieprzetworzone produkty zawierają najwięcej składników odżywczych i są najlepszym z możliwych wyborów dla Twojego organizmu. Możesz łączyć je z hummusem lub naturalnymi twarożkami, świetnie sprawdzą się także w połączeniu z owocami w wersji koktajlowej. A jeżeli masz ochotę na przekąskę w stylu fast-food, ale niekoniecznie chcesz wybierać smażone w głębokim oleju chipsy, wystarczy, że pokroisz marchewkę, ziemniaki czy bataty w cienkie talarki, przyprawisz ziołami, włożysz do piekarnika i gotowe – pyszne, zdrowe chipsy!

Superfoods

Superfoods to grupa produktów spożywczych, które na tle innych wyróżniają się wysoką zawartością składników odżywczych. Są polecane przede wszystkim osobom przebywającym na dietach roślinnych, ale świetnie sprawdzą się także w dietach przyszłych mam. Jako uzupełnienie obiadowych potraw polecamy komosę ryżową, która jest doskonałym źródłem wapnia. Do poobiedniego deseru możesz dodać kilka nasion chia – dostarczą Twojemu organizmowi fosforu, magnezu i wapnia. Pamiętaj także o jagodach goji (doskonałe urozmaicenie porannej owsianki) oraz spirulinie – najbogatszym źródle żelaza.

Ciąża wcale nie musi oznaczać rezygnacji z wielu produktów spożywczych. To wielokrotnie powtarzane mit, które szybko tracą rację bytu. Najważniejsze jest jednak to, by odżywiać się zdrowo i regularnie – sama przyznasz, że pełnowartościowa dieta to dobre rozwiązanie nie tylko ze względu na rosnącego w Twoim brzuchu malucha, ale także w kontekście własnego zdrowia, prawda?


Zobacz także: