Migdały, laskowe, ziemne, włoskie - każdy rodzaj orzechów zawiera w swoim składzie mnóstwo cennych składników odżywczych. Lekarze i dietetycy od dawna chwalą ich właściwości i pozytywny wpływ na zdrowie. Zawarte w orzechach witaminy i minerały, a także cenne tłuszcze nienasycone, nie tylko chronią przed chorobami, ale też usprawniają funkcjonowanie całego organizmu. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Orzechy i ich popularność

  • Najpopularniejsze w Polsce są orzechy włoskie. Wbrew swojej nazwie, tak naprawdę wywodzą się z Azji, gdzie już w starożytności cenione były za swoje właściwości. Podnoszą one odporność organizmu, poprawiają funkcjonowanie układu krwionośnego, a także wspierają działanie mózgu. Dostarczają do organizmu wiele cennych aminokwasów, minerałów (magnez, cynk, potas, żelazo, miedź) i witamin z grupy B.
  • Orzechy laskowe, rosnące dziko właściwie w każdym lasku, niewiele ustępują popularnością swoim "włoskim" kolegom. Już 40 gramów owoców leszczyny pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę E, która wykazuje właściwości antyoksydacyjne i chroni przed chorobami serca. Również i w nich znajdują się duże pokłady aminokwasów i minerałów.
  • Polacy coraz częściej sięgają również po pistacje, orzechy nerkowca, makadamia, arachidowe czy migdały. Każde z nich charakteryzują się cennym składem, warto więc spożywać je naprzemiennie, by urozmaicić swoją dietę.

Co dobrego znajdziemy w orzechach?

Oprócz wspomnianych wcześniej aminokwasów, minerałów i witamin, które występują w różnym składzie we wszystkich gatunkach orzechów, znajdziemy w nich także mnóstwo innych wartościowych substancji. Warto wspomnieć przede wszystkim o jedno i wielonienasyconych kwasach tłuszczowych, białku i błonniku, a także o związkach chemicznych o wysokim potencjale antyoksydacyjnym.

Przyjrzyjmy się bliżej tłuszczom znajdującym się w orzechach. Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na poziom cholesterolu we krwi. Z tego powodu, pomimo wysokiej kaloryczności orzechów (od 300 do nawet 600 kcal w 100 gramach) warto włączyć je do jadłospisu. Wedle naukowców, spożywanie małej porcji orzechów kilka razy w tygodniu może skutecznie bronić przed chorobą wieńcową, udarem i zawałem serca. Tłuszcz jest również znakomitym dostawcą energii. Orzechy świetnie nadają się więc dla osób, które są obciążone dużym wysiłkiem fizycznym i umysłowym. Nie dość, że dostarczą sporo cennych substancji, to jeszcze zasilą organizm i poprawią koncentrację i pracę mózgu.

Ze względu na obecność polifenoli i izoflawonów, czyli substancji o potencjale antyoksydacyjnym, a także witaminy E, orzechy mogą również zmniejszać ryzyko nowotworów, w szczególności chodzi tu o raka jelita grubego, trzustki i endometrium.

Wbrew pozorom orzechy nadają się także dla osób, które się odchudzają. Ze względu na zawartość białka i tłuszczu są bardzo sycące, a obecność błonnika zmniejsza apetyt. Spożywane z umiarem mogą więc przyspieszyć odchudzanie.

orzechy

Kontrowersyjne masło orzechowe

Masło orzechowe należy do grona produktów "na cenzurowanym". Okazuje się jednak, że nawet ono może być wartościowym elementem diety. Wybierając masło orzechowe należy zwrócić uwagę na faktyczną zawartość orzechów w składzie. Powinna być ona jak największa, wtedy będziemy pewni, że dostarczamy organizmowi wszystkich cennych substancji występujących w orzechach. Analogicznie, zawartość cukru i sztucznych substancji powinna być jak najmniejsza.

Orzechy to zdrowa i sycąca przekąska, dzięki której możemy polepszyć stan naszego zdrowia. Wystarczy tylko na stałe włączyć je do naszej diety.

Dlaczego warto jeść orzechy?

Warto jeść orzechy i nie ma co do tego żadnych wątpliwości! To doskonała chrupiąca przekąska po, którą każdy z nas lubi od czasu do czasu sięgnąć. Wysoka zawartość witaminy E, witamin z grupy B oraz wielu składników mineralnych to najlepszy dowód na to, że orzechy są wartościowe. Powinny na nie uważać osoby będące na diecie ponieważ zawierają spore ilości tłuszczu, jednak są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają korzystnie na zdrowie i urodę oraz warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Warto też wiedzieć, że każda odmiana orzechów ma swoje indywidualne właściwości i może pomóc w uporaniu się z różnymi dolegliwościami.

Dlaczego warto jeść orzechy

Rodzaje orzechów i ich właściwości

Migdały

To bogate źródło magnezu i fosforu, czyli pierwiastków, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie mózgu, a także chronią przed stresem, którego w naszym życiu nie brakuje. Migdały poza zdrowymi kwasami tłuszczowymi zawierają witaminy z grupy B2 i E przez co wpływają na opóźnienie procesu starzenia się skóry, a także obniżają poziom złego cholesterolu we krwi.

Orzechy włoskie

To bardzo dobre źródło witaminy B6, także kwasu foliowego, który polecany jest zwłaszcza kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią. Najważniejsze jest jednak to, że wystarczy zjeść zaledwie kilka sztuk tych orzechów dziennie aby pokryć zapotrzebowanie na kwasy omega-3, które wzmacniają serce i kości, poprawiają samopoczucie, zapobiegają chorobie Alzheimera, a także poprawiają pracę mózgu. Zdecydowanie warto jeść orzechy włoskie!

Orzechy laskowe

Ich spożywanie polecane jest w profilaktyce miażdżycy, ponieważ znajdujące się w nich nienasycone kwasy tłuszczowe skutecznie obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Orzechy laskowe to również bardzo bogate źródło witaminy E, czyli tzw. witaminy młodości i płodności, która nie tylko walczy z wolnymi rodnikami ale również chroni kobiece narządy rozrodcze przed różnymi nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Orzechy makadamia

Zawierają rekordowe ilości zdrowych kwasów tłuszczowych dlatego wyraźnie poprawiają wygląd skóry. W jaki sposób ? Poprzez walkę z wolnymi rodnikami dzięki czemu zapobiegają pojawieniu się zmarszczek, a tym samym opóźniają proces starzenia się skóry. Warto jeść orzechy makadamia ponieważ obniżają ryzyko zakrzepicy oraz choroby wieńcowej, a także wpływają na wzmocnienie układu szkieletowo-mięśniowego.

Pistacje

To prawdziwa skarbnica luteiny i zeaksantyny, czyli naturalnych barwników roślinnych, które wzmacniają oczy i chronią narząd wzroku przed licznymi chorobami.

Orzechy brazylijskie

Są najbogatszym źródłem selenu, dlatego ich chrupanie polecane jest mężczyznom (wspomniany pierwiastek wpływa na sprawność plemników). Oprócz tego wykazuje ON silne działanie antyoksydacyjne, a tym samym zapobiega rozwojowi niebezpiecznych nowotworów.

Orzeszki ziemne

Zawierają spore ilości białka, magnezu, a także witaminy B3, dzięki czemu poprawiają koncentrację, zapobiegają rozwojowi pelagry oraz redukują stres.

Nerkowce

Zawierają spore ilości białka roślinnego, magnezu, potasu oraz żelaza, czyli pierwiastków, które chronią serce przed zawałem, a także ograniczają wchłanianie złego cholesterolu do krwi. Nerkowców nie warto poddawać obróbce termicznej ? najlepiej smakują w naturalnej postaci jako zdrowa przekąska lub dodatek do ciast i sałatek.

Orzechy pekan

Swoim kształtem przypominają orzechy włoskie, jednak zawierają znacznie większe ilości kwasów tłuszczowych ? zarówno tych jednonienasyconych jak i wielonienasyconych. W orzechach pekan znajdują się również spore ilości cynku, czyli pierwiastka, który poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Orzechy te polecane są zarówno kobietom (zapobiegają rozwojowi raka piersi), jak i mężczyznom w średnim wielu (zapobiegają rozwojowi raka prostaty).

Orzeszki piniowe

To bardzo dobre źródło witaminy K, która odpowiedzialna jest za prawidłowy proces krzepnięcia krwi. Orzeszki te zawierają również cynk i magnez, dzięki czemu ich spożywanie łagodzi stany zapalne oraz pomaga uporać się z suchym kaszlem.