Siemię lniane to niewielkie, płaskie nasiona lnu zwyczajnego o szarobrązowej barwie. Po zalaniu wodą zmieniają kolor na ciemnobrązowy, pęcznieją i otaczają się dużą ilością śluzu. Cenne właściwości nasion lnu sprawiają, że jest to popularny środek medycyny naturalnej oraz bardzo cenny element pełnowartościowej diety.

siemię lniane właściwości

Właściwości zdrowotne siemienia lnianego

Siemię lniane wyróżnia się wieloma właściwościami zdrowotnymi. Obecnie nasiona te zaliczane są do tzw. superfoods, czyli żywności o szczególnie korzystnym wpływie na ludzki organizm. Siemię lniane pomaga w zwalczaniu różnych dolegliwości, a także przeciwdziała rozwojowi wielu schorzeń. Oto kilka przekonujących przykładów.

Stany zapalne gardła i jamy ustnej

Siemię lniane działa przeciwzapalnie i ściągająco, dzięki czemu łagodzi dolegliwości bólowe oraz ułatwia zwalczanie drobnoustrojów chorobotwórczych w jamie ustnej. Wykazuje również właściwości nawilżające, chroniąc gardło cienką warstwą śluzu oraz niwelując uczucie drapania i pieczenia.

Dolegliwości skórne

Nasiona lnu zawierają dużo oleju i związków śluzowych, przez co działają kojąco, łagodząco i nawilżająco na skórę. Ekstrakt z siemienia zabezpiecza jej warstwę hydrolipidową, a także tworzy warstwę chroniącą przed czynnikami alergizującymi. Siemię lniane pomaga też w łagodzeniu objawów trądziku pospolitego, stanów zapalnych czy świądu.

Zaparcia

Wysoka zawartość błonnika w nasionach lnu stymuluje perystaltykę jelit, dzięki czemu ułatwia wypróżnianie oraz zapobiega zaparciom. Siemię jest szczególnie polecane osobom starszym, które często zmagają się ze spowolnieniem czynności przewodu pokarmowego.

Biegunki i wzdęcia

Siemię lniane zwiększa poczucie sytości, przez co zapobiega wzdęciom. Efektywnie osłania ściany jelit, co przekłada się na normalizację ilości wypróżnień i przeciwdziałanie biegunkom.

Refluks i wrzody żołądka

Siemię lniane wykazuje właściwości osłonowe na żołądek, zmniejszając objawy choroby wrzodowej - w tym ucisk i ból w okolicach nadbrzusza. Nasiona lnu stosowane są również przy refluksie, czyli cofaniu się treści pokarmowej do przełyku. Siemię łagodzi podrażnienia błony śluzowej żołądka i niweluje stany zapalne.

Wysoki cholesterol

W siemieniu lnianym znajduje się dużo lecytyny, która rozpuszcza cholesterol. Nasiona te zawierają również kwas linolenowy, przyczyniający się do utrzymania właściwej równowagi między frakcjami LDL i HDL. Na obniżenie cholesterolu wpływa ponadto wysoka zawartość błonnika pokarmowego.

Problemy hormonalne

Nasiona lnu zawierają lignany, czyli naturalne fitoestrogeny. W organizmie kobiety działają one w sposób zbliżony do żeńskich hormonów płciowych - estrogenów. Lignany przyczyniają się do poprawy równowagi hormonalnej, co ma szczególne znaczenie w okresie menopauzy.

Profilaktyka nowotworowa

Siemię lniane wykazuje właściwości antynowotworowe, co wynika z wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 oraz lignanów. Składniki te wykazują działanie antyoksydacyjne i powstrzymują rozwój zmian, a także blokują enzymy odpowiedzialne za procesy metaboliczne i przyspieszenie wzrostu komórek nowotworowych. Siemię lniane chroni m.in. przed rakiem piersi, jajników, jelita grubego czy prostaty.

Cukrzyca

Siemię lniane posiada niski indeks glikemiczny, dlatego nie powoduje nagłego wyrzutu insuliny i przeciwdziała cukrzycy. Nasiona te zawierają też dużo błonnika, dzięki czemu przyczyniają się do regulacji poziomu glukozy we krwi. W połączeniu z flawonoidami i fitosterynami chronią również przed najczęstszymi powikłaniami cukrzycy.

Siemię lniane - wartości odżywcze

Bogata wartość odżywcza siemienia doceniana jest już od tysiącleci - uprawiano go w Babilonie, Chinach i starożytnym Egipcie nawet 3 tys. lat p.n.e. Nasiona te wyróżniają się bardzo dobrym stosunkiem węglowodanów, tłuszczy i białek, a także wysoką zawartością mikroskładników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ilość wartości odżywczych na 100 g wynosi:

  • Wartość energetyczna - 534 kcal
  • Węglowodany - 28,8 g
  • Białka - 18,3 g
  • Tłuszcze - 42,2 g
  • Błonnik - 27,3 g
  • Witamina B1 - 1,6 mg
  • Witamina B2 - 0,2 mg
  • Witamina C - 0,6 mg
  • Niacyna - 3,0 mg
  • Witamina E - 0,3 mg
  • Kwas foliowy - 49 µg
  • Potas - 813 mg
  • Wapń - 255 mg
  • Fosfor - 642 mg
  • Żelazo - 5,7 mg
  • Magnez - 392 mg
  • Cynk - 4,3 mg

Jak prawidłowo jeść i pić siemię lniane?

Nasiona lnu dodawać można w całości m.in. do sałatek, surówek, koktajli czy jogurtów, a także posypywać nimi kanapki. Warto pamiętać, zawarte w siemieniu kwasy tłuszczowe stosunkowo łatwo ulegają utlenieniu. Najlepiej spożywać len zmielony samodzielnie, a następnie szczelnie przechowywany w lodówce. Nie zaleca się również podgrzewać siemienia, aby uniknąć rozkładu kwasów tłuszczowych omega-3.

Ze zmielonych nasion można także przygotować napary i kisiele, zalewając je ciepłą wodą i pozostawiając na ok. godzinę.

Pozostałe zastosowania siemienia lnianego

Siemię lniane wykorzystywane jest nie tylko jako produkt spożywczy, ale również kosmetyczny. Preparaty zawierające ekstrakt z nasion polecane są zwłaszcza do pielęgnacji włosów, ponieważ odżywiają mieszki włosowe i skórę głowy. Do zalet siemienia lnianego należy jego naturalność, ponieważ nie zawiera żadnych chemicznych substancji. Wszystko to sprawia, że jest ono wyjątkowo cenionym produktem leczniczym.


Zobacz także: