Zdrowsze zamienniki m±ki

M±ka jest jednym z produktów, które można uznać za niezbędne w niemal każdej kuchni. Tradycyjna m±ka pszenna czy żytnia nie dla każdego jest jednak do strawienia. Dosłownie - niektóre osoby nie toleruj± bowiem glutenu. Popularne zamienniki, takie jak m±ka ziemniaczana czy kukurydziana, ze względu na specyficzny smak oraz inne, niepoż±dane wła¶ciwo¶ci, nie dla wszystkich s± do przyjęcia. A zatem: co zamiast m±ki? Na szczę¶cie zamienników jest na rynku tyle, by usatysfakcjonować każdego - sprawdĽ nasz± listę propozycji!

Zdrowsze zamienniki m±ki

M±ka gryczana

M±ka gryczana to znakomita baza do ciast kruchych i drożdżowych. Ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że jest polecana diabetykom. Poza tym zawiera liczne minerały i witaminy. Jej smak jest neutralny, więc użyta zamiast m±ki pszennej nie spowoduje różnicy w smaku.

M±ka owsiana

M±ka owsiana dobrze sprawdza się jako dodatek do ciast słodkich i wytrawnych. Można j± używać do smażenia nale¶ników i wypieku ciasteczek. Nadaje się też do gotowania, np. klusek i pierogów. Zawiera wiele błonnika, dlatego zapewnia uczucie syto¶ci.

M±ka z sorgo

Charakteryzuj±ca się delikatn± konsystencj± m±ka z sorgo jest doskonałym zagęszczaczem do dań warzywnych i zup. Można j± też dodawać jako dodatek do pieczywa. Sprawdza się zwłaszcza przy słodkich wypiekach.

M±ka migdałowa

Posiadaj±ca delikatnie słodki smak m±ka migdałowa jest idealna do wypieku ciast, nale¶ników i placuszków, ale jest też doskonała jako panierka do mięs. Zawiera wiele białka i składników odżywczych. Zawiera większ± niż inne m±ki ilo¶ć żelaza, wapnia i potasu, a także kwasy tłuszczowe omega-3.

M±ka arachidowa

M±ka arachidowa zawiera znaczn± ilo¶ć pełnowarto¶ciowego białka, co powoduje, że wyroby z niej mog± zast±pić białko zwierzęce. Poza tym cechuje się duż± zawarto¶ci± tłuszczu, cynku i fosforu. Jest polecana przy wzmożonym wysiłku umysłowym oraz osobom prowadz±cym aktywny tryb życia.

M±ka z ciecierzycy

Z ziaren cieciorki otrzymuje się m±kę z ciecierzycy. Charakteryzuje się ona lekko orzechowym posmakiem, dlatego najlepiej stosować j± jako dodatek do innych m±k. Sprawdza się przy wypieku pieczywa, wyrobu makaronu czy nale¶ników, tzw. socca. Ma bardzo silne wła¶ciwo¶ci wi±ż±ce, dlatego zyskuje popularno¶ć jako zagęszczacz zup i sosów.

M±ka z amarantusa

Szarłat zwany jest inaczej „złotem Inków”. Wyrabia się z niego m±kę amarantusow±, która zawiera więcej żelaza niż szpinak, więcej wapnia niż mleko, a także więcej magnezu niż czekolada! Doskonale nadaje się do wzbogacania potraw wyrabianych z m±ki pszennej.

M±ka kokosowa

Z mi±ższu kokosa również można uzyskać m±kę – jest to produkt uboczny procesu wytwarzania mleka kokosowego. M±ka kokosowa zawiera wiele rzadkich kwasów tłuszczowych oraz białko. Jest zalecana osobom aktywnym oraz nastolatkom. Można j± stosować nie tylko do wypieków, ale również jako zamiennik bułki tartej.

M±ka z tapioki

M±ka z tapioki nie posiada smaku ani zapachu i odznacza się delikatn± konsystencj±. Jest hipoalergiczna i doskonale wi±że składniki, więc ¶wietnie nadaje się do wypieków. Pod względem odżywczym jest bardzo zbliżona do ziemniaków. Z tego też powodu można z niej wyrabiać zdrowsze, alternatywne wersje chipsów i krakersów.

M±ka bananowa

M±kę bananow± uzyskuje się ze zmielenia zielonych bananów. Można j± spożywać nawet bez obróbki termicznej. Jest więc ¶wietnym dodatkiem do deserów i koktajli, a poza tym doskonale zastępuje m±kę pszenn± w wypiekach i nale¶nikach. Zawiera niewiele soli, za to duże ilo¶ci potasu.


Zobacz także: